Brugervenlig Datavisualiseing
Brugercentreret design af BI-Dashboards, Inforgrafikker og Ledelsesrapporteringer
Dette kursus er for dig der ønsker at skabe visualiseringer, som ikke blot præsenterer data i flotte grafer og dashboards, men som aktivt understøtter dine brugeres forståelse, handlinger og værdiskabelse.
Med Brugervenlig Datavisualisering får du strategiske og konkrete værktøjer til at omsætte komplekse data til klare indsigter og beslutningskraft – korrekt, effektivt og uden at vildlede.
14.750 kr. (ekskl. moms)
▶︎ Ved 3-for-2 tilbud 9.833 kr.
3 dage fra 9:00-16:00
✔︎ Gratis ubegrænset sparring
✔︎ Gratis 1 times oplæg for dit team
Kursusdatoer 2025:
23. - 25. september, 2025
Kursusdatoer 2026:
17. - 19. februar, 2026
20. - 22. oktober, 2026
København
Rahbeks allé 21
1801 Frederiksberg C.
Spørgsmål til kurset?
Kontakt kursusansvarlige
Rune Nørager:
40 41 44 22
kontakt@uxcampus.dk
Hvorfor deltage i kurset?
Det er svært at lave gode datavisualiseringer uden først at mestre det visuelle sprog, og næsten umuligt at skabe ægte værdi uden kendskab til dine brugernes behov og brugskontekster.
Derfor fokuserer dette kursus på den brugercentrerede designproces, anvendelsen af forskningsbaseret viden om menneskets perception og kognition til at optimere datavisualiseringer, samt strategisk design og forretningsværdi af gode datavisualiseringer.
Kurset består af en blanding af undervisning, praktiske opgaver og cases, samt sparring og feedback på dine løsninger (enten skitseret på papir eller anonymiserede screenshots af datavisualisering, du har lavet). De guidelines og principper, vi arbejder med på kurset, kan anvendes til datavisualisering uanset hvilken software du normalt arbejder i.
Det du lærer
✔︎ Ekspertbaserede guidelines og designgreb til effektiv datavisualisering.
✔︎ Typer af datavisualiseringer, samt deres fordele og ulemper.
✔︎ At designe grafer og dashboards fra bunden til dine brugeres behov og brugskontekst
✔︎ Forståelse af hvorfor og hvordan datavisualisering virker
✔︎ Argumentere for forretningsværdien af gode datavisualiseringer.
✔︎ Undgå typiske fejl i datavisualiseringer / do’s and don’ts
✔︎ Review dine egne samt andres datavisualiseringer ift. fejlsøgning og optimering.
↓ Se det detaljerede kursusprogram nedenfor.
Kursusprogram
Dag 1
1. Brugercentreret Datavisualisering
- Introduktion til kurset og den brugercentrede designproces: Brugerresearch og behovsafdækning ift. at klart at kvalificere hvordan datavisualiseringer skal understøtte specifikke arbejdsopgaver og beslutningsprocesser Dette præsenteres i kontekst af ISO 9241-11 og ISO 9241-210
- Sådan gør du din datavisualisering brugercentreret: Analyser behovet, og lær at inddrage din bruger i udviklingsproces for at sikre at den færdige datavisualisering skaber mest muligt værdi
- Iterativ udvikling – fra tidlig skitsering til undersøgelse af data til endelig argumentation
- God datavisualisering starter allerede inden I åbner Tableau eller Power BI: Users: Hvem er modtagerne af datavisualiseringen? Hvad er deres baggrund? Use context: Hvordan ser brugernes miljø ud? I hvilken brugskontekst skal de anvende datavisualiseringerne? Use: Hvad skal de bruge datavisualiseringen til? Hvilken kontekst er det relevant for modtagerne at forstå data’en i? Skal der gives noget baggrundsinformation eller vises noget andet data til sammenligning?
- ✏️ Øvelse: Hvordan svarer vi bedst på ovenstående spørgsmål?
2. Sådan ser hjernen datavisualiseringer
- Vi præsenterer “Levels of Cognition” modellen, som vil blive brugt som fælles reference under resten af kurset for at forstå mennesket
- Perception i datavisualisering: Sådan læser hjernen datavisualiseringer, og sådan bruger du viden om visuel perception til at kommunikere kompliceret information effektivt Ekspertbaserede guidelines om hvordan man designer til menneskets syn ✏️ Øvelse: Lær at anvende værktøjet “Blur Filter”
- ✏️ Øvelse: Fælles review af en jeres cases ud fra guidelines
Dag 2
3. Usability tests: forberedelse & udførelse
- Design af test-protokol og moderator-guide.
- Design af testen og opgaverne med task-analyse.
- Rekruttering af deltagere: hvem, hvor mange og hvordan.
- Testmaterialer: prototyper (funktioner, kvalitet og user acceptance testing, UAT) og pilottest.
- ✎ Øvelse: PCA task analyse af en opgave.
- ✎ UX LAB Øvelse: Moderering af en usability test.
4. Usability tests: Dataanalyse og afrapportering
- Dataopsamlig og datahåndtering.
- Dataanalyse med D-TAIC værktøjet.
- Vægtning af data: hyppighed og alvorlighed.
- Afrapportering og formidling af resultater og anbefalinger.
- ✎ Øvelse: Analyse af data fra usability tests.
- ✎ Øvelse: Afrapportering af data fra usability tests.
Dag 3
5. Yderligere værktøjer til brugertests
- Stress test – simulering af IQ drop, og hvorfor det er værdifuldt at simulere
- Læringskurver i brugervenlighed
- “Remote” brugervenlighedstests
- Eye-tracking, visuel differentierings test, og signal-detection analyse
- ✎ Øvelse: Test deltagerne under stress
- ✎ Øvelse: Visuelt differentierings test
6. Straetgisk Brugervenlighed
- Return on investment (ROI): Hvorfor tester vi? Overbevis dine stakeholders om værdien af brugervenlihedstests.
- ✎ Øvelse: Argumenter for værdien er brugervenlihedstests
- Design af en “Usability Test Plan”
- Sådan designer du jeres UX-laboratorie: Hvilket udstyr har du brug for?
- ✎ Øvelse: Design din næste brugervenlighedstest
Hvorfor vælge UX CAMPUS til at lære om Brugertests?
Dine undervisere har stor erfaring med brugertests fra vores daglige arbejde.
Vores uddannelsesmæssige baggrunde giver os en solid baggrund i design af eksperimentelle studier af høj kvalitet.
Kurset er bygget op omkring praktiske skabeloner, der understøtter dit arbejde med brugertests. Dem får du udleveret digitalt.
Du får gratis support så vi kan hjælpe dig når du har behov for det - eks. når du skal forberede din næste brugertest.
Hvem deltager typisk i dette kursus?
UX/UI udviklere
Bruger researchere
Systemudviklere
Designere
Ansvarlige for brugertests (usability tests)
QA / QC ansvarlige.
Deltagerforudsætninger:
Der kræves ingen forudsætninger for at deltage.
Har du allerede erfaring med at brugerteste vil du opleve at du får en dybere og mere systematisk viden og færdigheder. Eksempelvis mere præcist arbejde med måle endpoints, dataanalyse, root-cause analyser samt interviewteknikker.
Det får du med kurset:
Små hold. Maks 10 personer.
Interaktivt PDF kompendium.
Praktiske øvelser med fokus på din virksomheds projekter.
Kursusdiplom: Printet og digital PDF

Efter kurset:
Gratis oplæg for dit team
Gratis sparring
Sådan får du din chef til at godkende dit kursus.
Vi har samlet en liste med gode argumenter for hvordan et kursus til dig skaber værdi for dit team og din virksomhed.
Tilmeld kurset:
Brugertests: Usability Tests og evaluering af Design

Kursuslængde: 3 dage
Tid: 9:00-16:00
Pris: 14.750 eksklusiv moms
✔︎ Gratis ubegrænset sparring inkluderet.
✔︎ Gratis 1 times oplæg for dit team inkluderet.
Spørgsmål til kurset?
Kontakt kursusansvarlige
Rune Nørager:
40 41 44 22
kontakt@uxcampus.dk