Brugertests

Usability tests og evaluering af Design

Effektive brugervenlighedstests bidrager til at sikre at digitale og fysiske produkter fungerer efter hensigten og kan anvendes i praksis på tværs af brugergrupper med en høj brugertilfredshed.

Kun ved at have brugerne i centrum og afprøve dit design sikrer du en success med dine digitale løsninger og fysiske produkter.

Kurset i brugervenlighedstests er metodisk funderet i praksis, så du bedst muligt kan understøtte hele udviklingsprocessen ved at afdække centrale indsigter om brugerbehov, kundeadfærd, præferencer og forbedringsmuligheder af designet.

Dine undervisere er specialisterne, der har udarbejdet Digitaliseringsstyrelsens nye standarder for brugervenlighedstests.

Læs mere på DIGST

Praktisk information

14.750 kr. (ekskl. moms)
▶︎ Ved 3-for-2 tilbud 9.833 kr.

3 dage fra 9:00-16:00

✔︎ Gratis ubegrænset sparring
✔︎ Gratis 1 times oplæg for dit team

Kursusdatoer 2025:
23. - 25. september, 2025

Kursusdatoer 2026:
17. - 19. februar, 2026
20. - 22. oktober, 2026

København
Rahbeks allé 21
1801 Frederiksberg C.


Tilmeld kursus


Spørgsmål til kurset?

Kontakt kursusansvarlige
Rune Nørager:

40 41 44 22

kontakt@uxcampus.dk

Hvorfor deltage i kurset?

At kunne foretage brugervenlighedstests i et produktudviklingsforløb giver et værdifuldt styringsredskab som ingen udviklingsafdeling bør være foruden.

Brugervenlighedstest udgør en alsidig værktøjskasse, der kan give indsigt i alle aspekter af et produkt: Brugeroplevelse, effektivitet, brugervenlighed, tilgængelighed, indlæring, mv. 

Datadrevet produktudvikling bidrager til at udviklingsprojekter målrettes, effektiviseres, kvalitetssikres og valideres.

Gode brugervenlighedstests, der giver pålidelige data og et kvalificeret grundlag til at træffe beslutninger om centrale designløsninger, kræver viden om forskellige slags tests, hvordan de anvendes, og hvordan samspillet mellem bruger og produkt iscenesættes. Uden denne viden spilder du i bedste fald din tid, mens du i værste fald får målinger, der giver upålidelig data og dermed et forkert beslutningsgrundlag. 

Det du lærer

Vores kursus har fokus på din praktiske hverdag med at brugerteste – hvilket betyder at du får grundig hands-on oplæring og adgang til alle vores skabeloner.

Samtidig er vores kursus dybt forankret i de bedste metoder og lever op til de højeste kvalitetsstandarder som ISO-9241-11.

Vi lærer dig at teste design med brugere gennem alle faser af en brugercentreret udviklingsproces. Og så sikrer vi at metoderne kan skaleres så de passer ind i lige netop dit projekt.

Vi kommer omkring forskellige testmetoder og testdesign, samt værktøjer som opgaveanalyse (task analysis), tænke-højt, og kerneårsagsanalyse (root cause analysis).

Du får også en grundig oplæring i de praktiske aspekter af at afvikle en brugertest ift. rekruttering, valg af opgaver som brugerne skal løse, interviewteknikker, dataopsamling og analyse samt afrapportering og forankring af indsigter i dit udviklingsteam.

På kurset har vi fokus både på tests af digitale produkter som websites og apps samt fysiske produkter.

Se det detaljerede kursusprogram nedenfor.

Kursusprogram


Dag 1

1. Overblik over Usability Testing

  • Testning og brugercentreret design.
  • Forskellen på brugertest og usability tests.
  • Typer af usability tests: Diagnostisk, Formativ, Summativ og Benchmarking.
  • Alt kan testes: fra apps og software over plastre og insulinpenne til services og informationsfoldere.
  • Overblik af usability test processen fra A-Z.
  • ✎ Øvelse: Vælg den rigtige test til opgaven.

2. Målinger og datatyper

  • Interaktionsmålinger (efficiency): tid, forsøg, ressourceforbrug.
  • Performance målinger (effectiveness): fejl, problemløsning (error recovery), succesrate (task completion)
  • Subjektive målinger: brugerratings
  • Kritisk brug af Tænke-højt metoden og alternativer hertil.
  • Sikker håndtering af brugerdata og GDPR.
  • ✎ Øvelse: Vælg de rigtige datapunkter til opgaven.

Dag 2

3. Usability tests: forberedelse & udførelse

  • Design af test-protokol og moderator-guide.
  • Design af testen og opgaverne med task-analyse.
  • Rekruttering af deltagere: hvem, hvor mange og hvordan.
  • Testmaterialer: prototyper (funktioner, kvalitet og user acceptance testing, UAT) og pilottest.
  • ✎ Øvelse: PCA task analyse af en opgave.
  • ✎ UX LAB Øvelse: Moderering af en usability test.

4. Usability tests: Dataanalyse og afrapportering

  • Dataopsamlig og datahåndtering.
  • Dataanalyse med D-TAIC værktøjet.
  • Vægtning af data: hyppighed og alvorlighed.
  • Afrapportering og formidling af resultater og anbefalinger.
  • ✎ Øvelse: Analyse af data fra usability tests.
  • ✎ Øvelse: Afrapportering af data fra usability tests.


Dag 3

5. Yderligere værktøjer til brugertests

  • Stress test – simulering af IQ drop, og hvorfor det er værdifuldt at simulere
  • Læringskurver i brugervenlighed
  • “Remote” brugervenlighedstests
  • Eye-tracking, visuel differentierings test, og signal-detection analyse
  • ✎ Øvelse: Test deltagerne under stress
  • ✎ Øvelse: Visuelt differentierings test

6. Straetgisk Brugervenlighed

  • Return on investment (ROI): Hvorfor tester vi? Overbevis dine stakeholders om værdien af brugervenlihedstests.
  • ✎ Øvelse: Argumenter for værdien er brugervenlihedstests
  • Design af en “Usability Test Plan”
  • Sådan designer du jeres UX-laboratorie: Hvilket udstyr har du brug for?
  • ✎ Øvelse: Design din næste brugervenlighedstest

Hvorfor vælge UX CAMPUS til at lære om Brugertests?

  • Dine undervisere har stor erfaring med brugertests fra vores daglige arbejde.

  • Vores uddannelsesmæssige baggrunde giver os en solid baggrund i design af eksperimentelle studier af høj kvalitet.

  • Kurset er bygget op omkring praktiske skabeloner, der understøtter dit arbejde med brugertests. Dem får du udleveret digitalt.

  • Du får gratis support så vi kan hjælpe dig når du har behov for det - eks. når du skal forberede din næste brugertest.

Hvem deltager typisk i dette kursus?

  • UX/UI udviklere

  • Bruger researchere

  • Systemudviklere

  • Designere

  • Ansvarlige for brugertests (usability tests)

  • QA / QC ansvarlige.

Deltagerforudsætninger:

Der kræves ingen forudsætninger for at deltage.

Har du allerede erfaring med at brugerteste vil du opleve at du får en dybere og mere systematisk viden og færdigheder. Eksempelvis mere præcist arbejde med måle endpoints, dataanalyse, root-cause analyser samt interviewteknikker.

Det får du med kurset:

Små hold. Maks 10 personer.

Interaktivt PDF kompendium.

Praktiske øvelser med fokus på din virksomheds projekter.

Kursusdiplom: Printet og digital PDF



Efter kurset:

Gratis oplæg for dit team

Gratis sparring

Sådan får du din chef til at godkende dit kursus.


Vi har samlet en liste med gode argumenter for hvordan et kursus til dig skaber værdi for dit team og din virksomhed.




Tilmeld kurset:

Brugertests: Usability Tests og evaluering af Design


Kursuslængde: 3 dage

Tid: 9:00-16:00

Pris: 14.750 eksklusiv moms



✔︎ Gratis ubegrænset sparring inkluderet.

✔︎ Gratis 1 times oplæg for dit team inkluderet.



Spørgsmål til kurset?

Kontakt kursusansvarlige
Rune Nørager:

40 41 44 22

kontakt@uxcampus.dk